o faza tare din tratatul anti-marca 'no logo'. un pasaj elocvena despre cum in ziua de azi sistemul functioneaza atat de bine incat coopteaza imaginea anti-sistem si o transforma intr-o alta fatada a sa - fata sa rebela si unCOOL. rezultatul este simplu, nu mai ai rebeli ci doar rebeli. eu personal am intalnit reactia asta destul de des vis-a-vis de propria mea persoana, vis-a-vis de propria mea imagine, adica multi au impresia ca fac ce fac si arat cum arat pentru ca e 'cul'/ 'uncul'/ rebel.
in 1997 mark hosler de la Negativeland a primit un telefon de la sofisticata agentie de publicitate wieden&kennedy, care il intreba daca formatia care a inventat expresia 'parodiere culturala' nu voia sa compuna coloana sonora pentru o noua reclama la miller genuine draft. decizia de a refuza atat oferta cat si banii era destul de sipla, dar propunerea l-a enervat la culme. 'ei pur si simplu nu au reusit sa priceapa ca tot ce facem noi este in opozitie cu tot ceea ce reprezinta ei, si asta m-a deprimat foarte mult pentru ca eu credeam ca estetica noastra nu poate fi absorbita de marketing' spunea hosler. o alta ocazie de a se trezi la realitate a fost cand hosler a vazut pentru prima data campania sprite 'potoleste-ti setea'. 'reclama aceea semana aproape in intregime cu un cantec de pe albumul nostru [Dispepsi]. era incredibil. acum nu ne mai este absorbita doar identitatea noastra alternativa - asta s-a intamplat dintotdeauna. acum este absorbita si ideea ca nu mai exista opozitie, ca orice rezistenta este inutila.'
*vor mai urma comentarii pe baza cartii NO LOGO
No comments:
Post a Comment